דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות טכנולוגית, מהימנות ורלוונטיות בקרב הגולשים הרבים- מקרה מבחן: האופניים החשמליים 

מאת    [ 13/12/2018 ]

מילים במאמר: 1069   [ נצפה 1791 פעמים ]

החל מהתפתחות הכלים הטכנולוגיים המודרניים הפכה רשת האינטרנט למדיה העיקרית הקשורה לתקשורת המונית. על מנת להבין את גודל תופעת השימוש ברשת זו ואת חשיבותה והיקפה חשוב לדעת את הנתונים העדכניים המסמנים על מגמה מרכזית של ביסוסה של רשת האינטרנט לא רק כרשת העברת נתונים והפצת מידע, אלא יותר מכך ככלי מרכזי שנועד להשפיע על דעת הקהל ועל התודעה הציבורית בארץ בפרט ובעולם בכלל. על פי מחקרים סטטיסטיים, ברחבי העולם ישנם כמיליארד ורבע אתרים פעילים ברשת. בכל רגע נתון מצויים מיליוני בני אדם המחפשים את מבוקשם באתרים אלו.

דרך מגוון של מנועי חיפוש ובראשם גוגל מקליד כל משתמש את מילות החיפוש שלו בשורת השאילתה ובכך שולח למעשה את מוחות העל של מנועי החיפוש לסרוק את המידע העצום המצוי ברשת האינטרנט ולדרג את המידע המצוי בה בהתאם לאיכות ולרלוונטיות עבור חיפושו של המשתמש.

האם כל המידע המופיע ברשת אמין ?

היום אנחנו בהחלט יכולים לומר בוודאות, כי גם באמצעי התקשורת הפופולרי כיום ואולי דווקא בו בשל היכולת להעלות בו כל מידע ללא פיקוח, בקרה או צנזורה ישנם פרטי מידע שאינם מהימנים, חלקם חסרי כל בסיס עובדתי של אמת. המונח "פייק ניוז" נכנס לתודעה העולמית על מנת לתאר את התופעה של ריבוי חדשות שקריות או הפצת מידע לא אמין להמוני בני האדם הגולשים ברשת.

חשוב היה לבחון, האם אכן ניתן לשנות תודעה של משתמשים למרות חוסר המהימנות הבסיסית של מרבית החומר המצוי ברשת ולמרות העובדה שרובו לא נבדק באופן ראוי מעולם. כדי לוודא את ההשערה הזאת נערכו מספר ניסויים ומבדקים על הקשר בין מידע המצוי באתרי חדשות, מידע המתפרסם ברשתות חברתיות ומידע שעולה על ידי אתרים פרטיים. אחד המחקרים נערך בארה"ב בקרב מאות תלמידי תיכון. במהלך המחקר הוצג מידע שפורסם באתרים בעלי סיומת org.

למרבה ההפתעה, כל התלמידים היו משוכנעים, כי אין ספק, שכל המידע הוא אמין ביותר. יותר מכך, התלמידים התייחסו גם לטקסטים שעליהם צוין במפורש שהם "תוכן פרסומי" כעל מקור אמין, בעל אסמכתא וחדשותי. מה אפשר ללמוד מניתוח המחקרים הללו? מובן, שמסקנות רבות בתחומים שונים עולות באופן מידי ומפתיע מהגילוי, שרשת האינטרנט צברה לאורך הזמן מעמד של אמצעי תקשורתי אמין ואובייקטיבי לחלוטין, עד כי רבים כלל אינם מייחסים חשיבות למידע הנמסר מגורמים מוסמכים ורשמיים לבין זה המתגלגל ברשתות חברתיות או/ו הועלה כתוכן פרסומי באתרים מסחריים פרטיים.

אם כך, היה ברור כי בקרב תחומי דעת רבים יש לעשות חשבון נפש ולבחון מהתחלה את היחס הטוטלי שמקבלת רשת האינטרנט בקרב ציבור של מיליארדי גולשים. תחומים כמו סוציולוגיה ומדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה וחינוך היו חייבים לקבל מענה דחוף על מנת למנוע קטסטרופות חברתיות או כלכליות בקרב משתמשים שמתקשים להבין את ההבדל בין החיים, המציאות לבין המופע הווירטואלי שלהם דרך מסכי המחשב.

ואולם, תחום נוסף שעשוי להתרחב בעקבות מסקנות הממצאים הללו הוא תחום הפרסום והמסחר הדיגיטלי. מסתבר, כי מרבית האוכלוסייה אינה מבחינה במקרים רבים בין מידע אובייקטיבי חדשותי לבין מידע בעל אינטרסים מובהקים המצוי באתרים שיווקיים. למגמה זו, אם אכן, היא תימשך לאורך זמן עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת בהתפתחות העולם הטכנולוגי הקשור לשיווק און ליין. כלומר: אם ניקח כמקרה מבחן את הנושא הפופולרי כיום במהדורות החדשות- אופניים חשמליות, הרי שדווקא בזכות ההתקדמות הטכנולוגית קשה יהיה לרוב האוכלוסייה לגבש דעה סופית ומוחלטת לגבי ההיבטים החיוביים או דווקא הסכנות הנלוות לכלי תחבורה זה.

תהליך קידום אתרים לצורך עליית הדירוג האורגני של אתר

ובכל זאת, גם ציבור הגולשים מעוניין במדד מהימנות ואיכות של התכנים שמגיעים אליו. ואם קשה לוודא מיהו אתר אובייקטיבי ומהו אתר מסחרי, מי מפרסם לתועלת הציבור בשל זכות הציבור לדעת ומי מפרסם לטובת עצמו על מנת להגדיל את נתח הלקוחות הפוטנציאליים שלו, הרי שנמצא מדד עקרוני אחר לצורך העניין: מיקום האתר ודירוגו בין רשימת תוצאות החיפוש.

ידוע, כי כאשר משתמש נכנס לרשת האינטרנט ומחפש מידע לצורך אישי: מידע חדשותי, מסחרי, שימושי ועוד, הרי שהוא מקליד את מילות החיפוש הרלוונטיות ביותר עבורו בשורת השאילתה. מנועי החיפוש ובראשם גוגל מניעים את יכולת הסריקה הטכנולוגית שלהם ומדרגים את האתרים על פי איכותם, טיבם ומידת הרלוונטיות שלהם ביחס לשאילתה של הגולש. מנועי חיפוש אלו בוחנים מספר פרמטרים בתוך המאמר על מנת לשוות לו את המיקום שיגולם על פי איכות התוכן שבו ומקוריותו, על פי שימוש יעיל ואפקטיבי במילות המפתח הרצויות, על פי איכות פרופיל הקישורים החיצוניים המהימנים שמפנים לאתר זה ועוד.

בכל מקרה, על מנת להיטיב את האתר ולמצות את פוטנציאל מערך הפרמטרים הנבחנים שבו ראוי לבצע תהליך הקרוי אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש, קידום אתרים. במהלך קידום האתרים ישופרו ויתוקנו כל האלמנטים הדורשים טיפול כדי שמנוע החיפוש יוכל להעניק לאתר דירוג גבוה יותר בסקירות הבאות ולמקמו באחד מהמקומות העליונים בדף הראשון של תוצאות החיפוש. מיקום זה מראה על פופולריות מרבית ומובן, שהוא חשוף להרבה יותר גולשים ומתעניינים. לעובדה שהאתר יופיע בדירוג גבוה ובעל חשיפה כלפי גולשים שעשויים להיות לקוחותיו העתידיים יש משמעות מעשית. האתר יקבל באופן טבעי יחס של מהימנות, פופולריות, דירוג של מומחיות ודאי וכמובן עלייה ברמת המוניטין של החברה המפורסמת בו.

כפי שציינו, מרבית בגולשים אולי אינם מבחינים באופן מיטבי בין מידע אובייקטיבי שנמסר על ידי מוסדות רשמיים וגופים ממשלתיים לבין מידע שאינו אמין או/ ו מוסמך בהכרח ש"מתגלגל" ברשת האינטרנט על פי החלטתם של אנשים פרטיים. ואולם דווקא למיקום האתר יש משמעות אדירה בעיניהם: רובם ככולם של הגולשים סומכים במיוחד על מנועי החיפוש יאהו, דומיו, בינג וגוגל כמובן. בעיניהם אתר שעבר את דרישותיהם של מנועי החיפוש ודורג על ידם במיקום גבוה בין תוצאות החיפוש, נחשב מוסמך ובעל מוניטין. מובן שרוב הגולשים כלל אינם מודעים לתהליכים שמתרחשים "מאחורי הקלעים", תהליכים של אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש: שינויים קטנים ומורכבים שנעשים באתר ומחוצה לו על מנת לקדם אותו באופן אורגני ( לכאורה) ברשימת תוצאות החיפוש.

 האופניים החשמליים כמקרה מבחן בתהליך קידום אתרים

איך להשפיע על דעת הקהל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים?

על מנת להדגים את תופעת האפקט של יצירת אמינות כלפי אתר מסחרי המדורג במיקום רלוונטי ואפקטיבי יותר ניקח את תחום האופניים החשמליים. כידוע, בחודשים האחרונים לאחר גל עכור של תאונות דרכים מחרידות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים נראה, כי הפופולריות הרבה שהתלוותה לכלי תחבורה יעיל ומוצלח זה הולכת ודועכת. מובן, כי רוב הציבור בישראל כלל אינו מרוצה מהאופן שבו התארגנו המוסדות הרשמיים מאז תחילת הייבוא הרשמי של אופניים אלו לישראל בשנת 2014. ואולם, נדמה, כי דווקא בגלל חוסר האחריות של מדיניות רפה וחסר היגיון כלי הרכב הזה, האופניים החשמליים שעשוי להוות כלי תחבורה מושלם במרחב האורבני לא קיבל למעשה את ההזדמנות הנאותה שהגיעה לו. עברייני תנועה למיניהם הצליחו להכתים את שמו והדביקו לו דימוי שלילי ביותר. על מנת להביא לתודעת הציבור גם את היתרונות הרבים של האופניים החשמליים ועל מנת להזכיר את התועלת הרבה שיש ברכיבה עליהם – חייבים מאמרים העוסקים בכל לעבור תהליך מקצועי של קידום אתרים כדי להגיע לדירוג גבוה ולמוניטין גבוה בקרב הציבור הרחב.

אריק כהן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב